Retorische ontwikkeling
Zowel in ons werk als in ons privéleven kunnen we niet om de retorica (de kunst van welsprekendheid en overtuiging) heen. We willen mensen overtuigen van onze standpunten en we willen onze kennis op een overtuigende manier overdragen, maar we hebben zelf ook de hele dag door te maken met overtuigingspogingen van anderen. Je zou kunnen denken dat we met zoveel dagelijkse ervaring op overtuigings- en beïnvloedingsgebied op een gegeven moment wel uitgeleerd zijn, maar dat valt tegen. Of mee, afhankelijk van hoe je het bekijkt. Ook op het gebied van retorica blijft er genoeg te leren en kunnen (en moeten) we ons blijven ontwikkelen.
Natuurlijk, sommige dingen veranderen niet: we worden
overtuigd door een mix van argumenten (logos), het karakter van de
spreker of schrijver (ethos) en hoezeer die spreker of schrijver ons
weet te raken (pathos). Maar binnen deze drie overtuigingsmiddelen zijn
er voortdurend ontwikkelingen te zien. Zo hangt iemands ethos af van
diens deskundigheid, betrokkenheid en betrouwbaarheid. Maar het lijkt wel alsof
de balans tussen die drie in de loop van de tijd verandert en alsof op dit
moment deskundigheid bij bepaalde onderwerpen als wat minder relevant wordt gezien
dan in het verleden. Voor sommige doelgroepen lijkt het zelfs alsof je als
minder betrouwbaar wordt gezien als je deskundigheid wordt onderbouwd met een
koppeling aan instanties die als ‘elitair’ worden gezien. Dat kan bijvoorbeeld
voor wetenschappers betekenen dat ze meer aandacht moeten besteden aan de
andere aspecten van hun ethos, om hun boodschap overtuigend over te
kunnen brengen. Op het gebied van logos kunnen er bovendien meer of andere
argumenten nodig zijn om bepaalde standpunten te onderbouwen of om informatie
overtuigend over te brengen.
Niet alleen aan de zendende, maar ook aan de ontvangende
kant moeten we ons blijven ontwikkelen op retorisch gebied. Door technologische
ontwikkelingen zijn er steeds meer routes waarlangs we beïnvloed kunnen worden,
ook op momenten of plekken waar we dat niet verwachten. We komen bijvoorbeeld onbewust
in filterbubbels terecht waarin boodschappen speciaal op onze gevoeligheden
zijn afgestemd. Als we weten dat iemand probeert ons te overtuigen, kunnen we
ons daartegen wapenen. Als we echter geen overtuigingspoging verwachten of niet
door hebben dat we een eenzijdige of sturende informatie krijgen door
algoritmen of framing, dan zijn we minder op onze hoede en zijn we eenvoudiger
te beïnvloeden. Door ons op dit gebied te blijven ontwikkelen, doorzien we
overtuigingspogingen beter en zijn we beter in staat om weloverwogen keuzes te
maken.
Samen met Radboud Academy organiseert Peitho Radboud Kenniscentrum voor Retorica vanaf februari een vierdelige cursus Manipulatie of meedenken – Onbewuste beïnvloeding, waarin we niet alleen uitgebreider kennismaken met verschillende manieren waarop we onbewust beïnvloed kunnen worden (framing, algoritmen en propaganda), maar waarbij we ook aandacht hebben voor de (on)ethische kant van onbewuste beïnvloeding. Inschrijven kan tot en met 22 januari, via Manipulatie of meedenken? Onbewuste Beïnvloeding - Radboud Universiteit (ru.nl)
Deze tekst is eerder opgenomen in de medewerkers-nieuwsbrief van de Radboud Universiteit.
Reacties
Een reactie posten