De vijand van mijn vijand...
(Reclames met een onverwachte boodschap, deel 2. Deel 1 is hier te lezen.)
Door te kiezen voor een onverwachte boodschap in hun
reclames proberen bedrijven de aandacht te trekken van consumenten die constant
worden blootgesteld aan allerlei verkoop- en overtuigingspogingen. In sommige
gevallen zetten bedrijven een negatieve boodschap over hun product in om
duidelijk te maken dat hun product niet voor iedereen is en op die manier hun
eigen doelgroep sterker aan zich te binden. Ski-resort Snowbird in Utah
gebruikte bijvoorbeeld negatieve recensies in hun reclames. Het voorbeeld hieronder
laat een skiër zien die een hoge sprong maakt (gefotografeerd tegen een strakblauwe
lucht, met besneeuwde bomen en bergtoppen aan de rand van het beeld), met
daarop een recensie (één ster) waarin te lezen valt: There are NO Easy Runs.
We felt like our lives
were in our own hands. Make a wrong turn and you’re stuck on a double black
diamond. It took us 90 minutes to shimmy down the Peruvian Gulch before we
could even find a bleu square safe enough to ride. Jeremiah, Manchester, NH.
Voor een deel van de mensen die deze advertentie zien zal dit
niet aanlokkelijk klinken. Dat deel is echter niet de doelgroep van Snowbird. Snowbirds
campagne is gericht op goede skiërs en snowboarders die avontuur zoeken en die
iets anders willen dan de makkelijke pistes met rustig skiënde families. Deze
campagne sluit aan bij het beeld dat ze van zichzelf hebben en doordat het type
skiër dat ze zelf juist helemaal niet willen zijn blijkbaar niet van Snowbird
houdt, zijn zij meteen al meer geïnteresseerd.
Iets vergelijkbaars zien we in de recente online campagnes
van Greenforce, dat vegan vleesvervangers verkoopt. Ook dit bedrijf gebruikt negatieve
reacties van mensen die duidelijk buiten hun doelgroep vallen om de doelgroep zelf
sterker aan zich te binden. Zo citeren ze een negatieve review waarin ‘Jan,
Facebook User’ zegt Ik laat liever een gezonde tand trekken dan dat ik dit
eet. Ze nodigen vervolgens hun doelgroep uit om hun eigen mening te vormen
en met korting hun producten te proberen.
Daarmee spreken ze natuurlijk mensen aan die openstaan voor het
proberen van vleesvervangers. Maar binnen die doelgroep richten ze zich vooral op mensen
die het beeld van zichzelf hebben dat ze eigenzinnig zijn en niet blind
meningen van andere facebookgebruikers volgen (en die negatief denken over
mensen die dat wel doen). Bovendien spelen ze in veel van hun reclame-uitingen
in op ervaringen die vegetariërs en veganisten hebben in gesprekken met vleeseters. Veganistische vleesvervangers worden in dergelijke gesprekken vaak
negatief gewaardeerd door de fanatieke vleeseters, vaak al zonder dat de vleeseters de besproken producten geprobeerd hebben. De reactie van de
bovengenoemde Facebookgebruiker heeft daar waarschijnlijk ook mee te maken. Een
ander voorbeeld is de opmerking Veganisten eten alleen gras, toch? die
is afgebeeld in onderstaande online reclame. Greenforce reageert daarop met Precies, met daarbij afbeeldingen van hun assortiment (niet op gras lijkende) vleesvervangers
met daarbij steeds het woord gras. Door dergelijke herkenbare opmerkingen
te delen in hun reclame-uitingen creëert en versterkt Greenforce een groepsgevoel en zet het zich af tegen de outgroup die soms tot frustratie van Greenforces doelgroep niet openstaat voor vleesvervangers.
Met dit soort boodschappen kan een bedrijf dus niet alleen
aandacht trekken, maar ook de eigen specifieke doelgroep aanspreken op een
manier die past bij hun zelfbeeld en ze daarmee sterker aan het merk binden.
Reacties
Een reactie posten