Nudgen of niet
Als je online eten bestelt is het niet ongebruikelijk dat er
een knop op de bestelpagina zit waarmee je kunt aangeven hoeveel fooi je wil
toevoegen aan het eigenlijke bestelbedrag. Dat maakt het makkelijker om fooi te
geven: je hoeft niet per se na te denken over hoeveel een bepaald percentage
aan fooi zou zijn en je kunt uit een aantal mogelijkheden kiezen welke optie
het beste past. Bovendien hoef je geen fooi apart in cash apart te houden voor
de bezorger, want het kan allemaal digitaal afgehandeld worden (maar dan moet
je wel hopen dat de fooi ook uitkomt bij de bezorger). Het zou dus goed kunnen
dat mensen eerder fooi geven als dat op deze eenvoudige, maar nog steeds
vrijblijvende manier afgehandeld wordt. De vraag is wat er gebeurt als het
duwtje wat hard en dwingend wordt en als je bovendien ook niet kunt missen dat
je genudged wordt?
Zo’n te stevige nudge roept mogelijk vooral weerstand
op en dat is nu juist niet de bedoeling. Een hippig Berlijns café waar de bediening
de kunst van het oogcontact vermijden verstaat geeft zo’n harde duw. Als het na
een behoorlijk aantal pogingen lukt om contact te maken met de ober om de
rekening te vragen, komt de ober met een pinapparaat. Hij zegt wat het kost, legt
vervolgens het mobiele pinapparaat op tafel en zegt: ‘Nu kunt u ook nog iets
voor mij kiezen, voor de service.’ Het apparaat laat drie opties zien: 10%, 15%
en ‘overig’. Om door te kunnen gaan met afrekenen moet je een keuze maken. Als
je geen fooi wil geven moet je dus eerst ‘overig’ kiezen en vervolgens invoeren
dat je 0% fooi wil geven. Dat voelt toch onprettig, zeker met zo’n meekijkende ober.
En dus kies je misschien dan toch maar voor de 10%-fooi optie, het laagste
standaardbedrag. Eén doel hebben ze daarmee bereikt: er is een ruimere fooi
gegeven dan met standaard afronden naar boven gebeurd zou zijn. Maar het café loopt
wel het risico om op deze manier de sympathie van de gasten te verliezen.
Reacties
Een reactie posten