Een kijkje in de keuken.
(Reclames met een onverwachte boodschap deel 4.)
Bij de vorige blogs over reclames met een onverwachte boodschap, kun je je afvragen wat de bedenkers van die reclames dachten: waarom zou je zeggen dat er niet bij jou gekocht moet worden, hoe kom je op het idee om een en negatieve review in je reclame gebruiken is het wel verstandig om de underdog-positie te kiezen in je eigenreclame? Je vraagt je dan misschien af welke gesprekken daar gevoerd zijn en welke overwegingen achter die keuzes zitten.
Er zijn ook reclames waarin je wél informatie
krijgt over die overwegingen van de marketingafdeling en hun ideeën over wat consumenten denken en ook dat kijkje in de
keuken leidt tot opvallende reclames die in ieder geval de aandacht trekken en
op die manier proberen meer te verkopen.
Een van de reclames die dat expliciet doet is de reclame voor
Seth & Riley’s Garage Hard Lemon. De reclame bestaat uit wat
lijkt op een brainstorm-notitie van de reclamemakers, met daaronder een
afbeelding van het product en hun tagline. De notitie oppert het idee om een
reclame te maken die zo dom is dat mensen benieuwd zijn wie daarvoor in hemelsnaam
betaald heeft. De tagline, die onderaan de pagina te zien is, is Kind of
genius. Kind of. Die tagline slaat niet alleen op hun product (lemon. Ice.
And alcohol), maar ook op hun idee. Ook zij stralen hiermee, zoals we
eerder zagen een soort bescheidenheid uit (het product en het idee zijn niet
echt geniaal, maar wel, nou ja… kind of). Daarnaast proberen ze hiermee waarschijnlijk
ook een wat nonchalant imago neer te zetten: ze vinden het niet erg om een
domme advertentie te maken, bovendien zijn ze anders dan anderen en plaatsen ze
die advertentie ook nog gewoon. Of eigenlijk: ze maken er in vorm niet eens een
echte advertentie van.
Ook in een wat grotere advertentie met meer tekst wordt dat alledaagse en onopvallende nog eens benadrukt en juist daardoor trekt die advertentie de aandacht. In die advertentie wordt bovendien het perspectief van de ‘marketingmensen’ nog eens uitgelicht: waar zij enthousiast over zijn is niet per se hetzelfde als waar consumenten enthousiast van worden en dat hoeft ook niet, zo stellen ze.
In al deze reclames zien we de ‘marketingmensen’ relatief duidelijk
in beeld, net als hun verwachtingen over de reacties van consumenten op hun advertenties
en producten. Die marketingmensen en het merk worden hierbij gepresenteerd als bescheiden,
vernieuwend en liefst ook nog als in staat om zich te verplaatsen in de
consument. Ze wekken bovendien de indruk niet zo maar de massa te volgen, maar
hun eigen weg te kiezen. Waarschijnlijk hopen ze daarmee ook een doelgroep aan
te spreken die zichzelf ook op die manier ziet, omdat hun producten juist op
een dergelijke doelgroep gericht zijn.
Reacties
Een reactie posten